piątek, 12 października 2012

Papas arrugadas con mojo rojo y mojo verde



... czyli ziemniaczki w łupinach gotowane w soli z czerwonym sosem paprykowym i z zielonym sosem kolendrowym to moje ulubione kanaryjskie danie. Papas arrugadas, czyli pomarszczone ziemniaczki.  Mam je ciągle przed oczami, a jak o nich myślę, moje oczy przyjmują kształt i wygląd ziemniaczków....


Ugotowanie ich nie jest zbyt skomplikowane. Potrzebne nam:
- 1 kg drobnych ziemniaczków ze skórką,
- 3 garści grubej morskiej soli,
- woda,
- cytryna.
Ziemniaczki oczyszczamy, zostawiając oczywiście skórkę, zalewany wodą, tak żeby je tylko zakryć, wsypujemy sól, dodajemy plaster cytryny ze skórką. Gotujemy 25-30 minut. Jeśli woda się nie wygotowała, wylewamy ją i ziemniaczki odparowujemy..
Pierwotnie gotowano je po prostu w wodzie morskiej.
Posiadam jeszcze zapas soli z Lanzarote, hihi, ledwo wyrobiliśmy się z limitem bagażu w samolocie. Sól kupiliśmy w Solnej Lagunie - Salinas de Janubio – w pobliżu miejscowości Las Brenas. Widok solanek jest niesamowity; kolorowe kwadraty, prostokąty, szachownice, zbiorniki  podzielone murkami z kawałków skał wulkanicznych, solne kopczyki. Okolica pachnie solą, a ludzie ciężko pracują pozyskując i przerabiając sól morską, która powstaje przez odparowywanie w świetle i cieple słonecznym. 


 MOJÓ ROJO
- czerwona papryka ( lub suszone papryki namoczone w wodzie),
- oliwa z oliwek,
- czosnek,
- 1 łyżeczka słodkiej papryki (dodaję La Chinatę, ale oczywiście każda dostępna w kuchni będzie dobra),
- ocet winny,
- woda,
- sól.
Mieszamy i rozdrabniamy składniki przy użyciu blendera . Proporcje komponuję na oko, ale sos powinien być wodnisty. Jeśli dodamy chili uzyskamy pikantną wersję mojo czyli mojo picon.

MOJÓ VERDE
- kolendra (najlepsza jest świeża),
- pietruszka (świeża),
- czosnek,
- oliwa z oliwek,
- ocet winny,
- woda,
- sól.
Tak jak przy mojo rojo rozdrabniamy i mieszamy wszystko na oko, ale sos powinien być wodnisty. Na Fuerteventurze dodawano awokado, więc konsystencja była bardziej gęsta, zwarta.


Papas arrugadas stanowią raczej część dania z mięsem, ryba lub warzywami. 


Ja uwielbiam je nawet bez dodatków!!!

iQue aproveche!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz